Jeg heter Mads Nørgaard og er sjefdesigner og eier av selskapet med samme navn. Hos Mads Nørgaard designer og produserer vi klær for kvinner, menn og barn. Klær selges i over 500 uavhengige butikker over hele verden. Markedet vårt er størst i Danmark og de omkringliggende landene, men vi opererer også i andre regioner. Av egne salgskanaler har vi tre butikker på Strøget i København for hhv. kvinner, menn og barn, to butikker i Tullinsgade på Vesterbro (kvinner og barn) i København og en butikk i Latinerkvarteret i Århus. I tillegg har vi selvfølgelig også vår nettbutikk.
Jeg grunnla min egen butikk i 1986 og er den tredje generasjonen i familien som driver med virksomheten. Min bestefar grunnla 'Sørgemagasinet' i 1944 og min far åpnet 'Nørgaard Paa Strøget' i 1962. Begge med samme adresse som damebutikken på Strøget har i dag.
Jeg liker å jobbe med mote og ser det som en av våre viktigste oppgaver, i tillegg til å lage vakre klær, for å hjelpe til med å bryte ned de vanlige reglene for hva som er 'riktig' og 'galt', hva du 'kan' og hva du 'ikke kan'. Vi streber etter å bli kvitt 'pekefingre' når det gjelder klærne folk vil ha og deres måter å uttrykke seg på. 'Det du har på deg, bør støtte deg i din måte å være på og i tankene dine', for å si det kort.
For produksjonsformål ønsker vi å lage vakre og bearbeidede klær, skapt under ordentlige arbeidsforhold - klær som forhåpentligvis vil vare lenge, både når det gjelder mote og bruk.
Men jeg har et ambivalent forhold til moteverdenen. På den ene siden er jeg ubetinget modernist og elsker alt som er nytt. Jeg tror ting gradvis blir litt bedre selv om fremdriften til tider kan være treg. Jeg blir begeistret og forført av nye ting, trender og strømmer. Enten det er nye klær, en ny mote, en ny poplåt eller en ny vane. Og jeg elsker å bli hyggelig overrasket over noe nytt som jeg ikke visste at jeg trengte. Eller at jeg kanskje ikke visste det i det hele tatt før. På den annen side tror jeg at mange av disse nye tingene raskt vil forsvinne igjen. Det føles ofte som om nye kolleksjoner og den siste moten erstatter plagg som ikke svikter, og som bare henger på kleshengere og samler støv. Tempoet er rett og slett for høyt og forførelsen blir derfor en slags vulgær forbrukerisme. Et faktum jeg ikke liker. Disse to posisjonene er i konstant konflikt og står i skarp kontrast til hverandre. Heldigvis føler jeg at mange av oss deler det dilemmaet.
Det er viktig at vi ikke bare kaster inn håndkleet fordi vi står overfor dette dilemmaet. I stedet må vi erkjenne dets eksistens og deretter prøve å finne våre egne veier. Derfor føler jeg et behov for å senke tempoet. Og det gjør jeg blant annet. ved å ha en kjerne av klassikere og tilbakevendende temaer som jeg, og vi som selskap, kommer tilbake til - om og om igjen. Det være seg stripene, inspirasjonen fra arbeidsklær eller den maritime inspirasjonen du finner i mange av klærne våre.
Etter min mening er forførelseselementet helt avgjørende i mote. Det attraktive, det irrasjonelle, å gi etter for ønsker du ikke visste eksisterte i deg. Det er den viktigste grunnen til at jeg lager klær i det hele tatt. For, for å være helt ærlig, klær er ikke bare mangelvare. I det minste ikke fra et praktisk synspunkt. Det er ikke mange mennesker i den vestlige verden som kjøper nye klær fordi de gamle klærne er utslitt eller fordi de ikke hadde noe annet å ha på seg. Forførelsen og det irrasjonelle er kjernen i alt moderne designarbeid og derfor også innen mote.
Min vei går gjennom det jeg kaller en 'holdbar garderobe'. Den slitesterke garderoben er en fast del av kolleksjonene våre og er kjernen i alle designene mine. Begrepet 'holdbart' må i denne forbindelse forstås på mer enn én måte - holdbart over tid, holdbart i bruk, holdbart for miljøet og holdbart i design. Denne delen av kolleksjonene mine består av design som vi føler er moteriktig relevante i forhold til sesongen, og som kan kombineres med nye trender og tendenser. En 'holdbar garderobe' består av klær av høy kvalitet i et slitesterkt design som produseres lokalt og under ansvarlige sosiale og miljømessige forhold. Den holdbare garderoben er derfor nødvendigvis også basert på felles verdier med våre partnere. Denne tankegangen er en permanent del av arbeidet vårt med hver kolleksjon.
CSR-POLITIKK
Noen av designene våre må alltid bidra til denne 'holdbare garderoben'. Vi bygger kolleksjonene våre rundt en kjerne av design, så lenge disse har en moterelevans. -Eksemplet av striper, referanser til arbeidsklær og inspirasjon fra det maritime. Det er rundt denne kjernen vi designer resten av samlingen.
Våre kjernedesigner, som Nørgaard På Strøget T-skjorte # 101, som faren min designet på 1970-tallet, blir alltid laget i Danmark i vårt eget syrom. De aller fleste av designene våre produseres i Europa eller Tyrkia. Noen av yttertøyene våre er produsert i Kina, og vi produserer lærplagg i Pakistan og India.
Våre butikker på Strøget er flere merkevarebutikker, der vi selger andre merker enn bare våre egne. Vi føler oss derfor forpliktet til å være en aktiv del av den pågående utviklingen i bransjen. Derfor hjelper vi aktivt nye, nøye utvalgte, uavhengige designere med gunstige betalingsbetingelser samt råd og support. Vi vil at kundene våre i butikken skal vite verdiene våre om CSR og den 'holdbare garderoben'. Både i kommunikasjonen vår, men også implisitt i atmosfæren i butikken og i måten vi samhandler med hverandre, varene og kundene våre. Vi ønsker å utstyre våre ansatte for å kunne kommunisere vår tilnærming til CSR til våre kunder på best mulig måte. Det er vi godt klar over
Som en del av vår bærekraftsinnsats har vi valgt å delta i FNs internasjonale initiativ, Global Compact, og dets ti prinsipper for ansvarlig virksomhet og tekstilproduksjon. I denne forbindelse følger vi følgende prinsipper i vår egen virksomhet, i vårt forhold til partnere og i vår kommunikasjon:
- Vi jobber for å skape full åpenhet om våre kvaliteter og produksjon på vårt verksted i Danmark, og vi vil kommunisere dette på nettstedet vårt til våre forbrukere og grossistkunder.
- Vi vil arbeide for full og synlig informasjon om hvor alle klærne våre produseres og om kvalitetene som brukes.
- Vi bygger langsiktige relasjoner med leverandørene våre, og vi vil integrere vår 'Code of Conduct' basert på felles verdier. Dette er basert på prinsippene i FNs 'Global Compact' initiativ.
- Vi jobber med å integrere bærekraftige materialer i alle samlingene våre.
Sammen med flere andre fra bransjen har vi i 2017 signert Global Fashion Agenda 2020 Circular Fashion System Commitment, hvor vi har forpliktet oss til et individuelt mål for året 2020
Hos Mads Nørgaard-København har vi en spesiell interesse i å resirkulere ikke lenger brukbare klær, og derfor forplikter vi oss til 2020 Circular Fashion System Commitment Action point 2 med følgende mål:
Innen 2020 vil vi ha implementert en oppsamlingsplan for plagg med sikte på å samle inn minimum 1000 stykker brukte plagg årlig.
Mer informasjon om Global Fashion Agenda finner du her .
I 2018 oppdaterte vi våre etiske retningslinjer, som alle våre første nivå leverandører har signert.
Se leverandørlisten vår her: leverandørliste